Daniela Drtinová a Martin Veselovský vědí, co dělají

  /  Cinema blog,  Video, marketing a media  /  

Přestup oblíbených televizních moderátorů a komentátorů Daniely Drtinové a Martina Veselovského z České televize na internet, završený tento týden podpisem smlouvy jejich nové firmy s vydavatelstvím Economia, by se dal označit za přestup roku nejen v mediálním světě. Ukazuje, jak rychle upadá moc klasických médií, vzrůstá vliv konkrétních novinářských osobností a také naznačuje nové možnosti přímé komunikace s cílovou skupinou pomocí videa. Přestup byl doprovázen zvláštní videokampaní, která v nezasvěceném divákovi mohla vzbudit dojem, že oblíbení moderátoři budou muset vysílat z jakéhosi obskurního studia ve sklepě, zařízeného technikou z osmdesátých let minulého století. Co bylo cílem této kampaně a jak se povedla?

Aktualizováno 9.5. v 15:07

Pro pochopení celého zamotaného příběhu je potřeba porozumět dvěma novým termínům, se kterými se budeme setkávat stále častěji: videomarketing a videoobsah. Pro oživení celé historie připomeneme jen několik novinových titulků z posledních měsíců:

  • Krize v ČT sílí: Drtinová nevěří Dvořákovi
  • Moderátoři Veselovský a Drtinová opouštějí Českou televizi
  • Veselovský s Drtinovou prchli z ČT a teď pracují ze sklepa
  • Drtinová a Veselovský se jako Diskurz TV dohodli s Economií

Není cílem tohoto článku rozmotat složité předivo vztahů ve zpravodajství České televize a související otázky kolem snah politiků manipulovat obsahem vysílání. Drtinová s Veselovským opustili televizi i s celým kvalitním týmem, který připravoval Události komentáře. Odešli i editoři Jan Rozkošný, Jan Ouředník a dramaturgyně Lenka Vinšová. Pravdou je, že způsob jejich odchodu naznačoval chování sebevědomých osobností, které neskončí bez práce pod mostem. Možná se od nich časem dozvíme, kdy a kde vznikla myšlenka na založení vlastní firmy.

Pár měsíců o nich nebylo moc slyšet, ale najednou zaplavila internet série podobných videospotů. Řada novinářů dokonce opravdu uvěřila tomu, že z tohoto studia by se někdy dalo vysílat internetové zpravodajství. Z celého procesu se jim povedlo udělat sledovaný a komentovaný příběh.

Přiznám se, že mě opravdu pobavilo spatřit znovu kdovíkde posbíranou videotechniku, která byla zastaralá, už když jsem začínal pracovat v České televizi začátkem devadesátých let. Nicméně abych byl spravedlivý, většina komentátorů pochopila, že se jedná o nadsázku.

Spoty byly natočeny jakoby amatérským způsobem, ale skladba záběrů i budování atmosféry naznačovaly, že se nejedná o dílo začátečníka. U podobných hraných virálních videí bývají kamenem úrazu herecké výkony. Tady pomohlo jednak to, že hlavní protagonisté jsou přece jen zvyklí se pohybovat před kamerou, i když v jiné roli. Ale hlavně roztěkaná kamera, která jako by nahlížela do aktuálního dění.

Tohle tedy byla pointa celého příběhu. Ale proč to všechno? Videa měla na YouTube kolem 2000 – 9000 shlédnutí. To není špatné, ale ani to není žádný úžasný výsledek, vzhledem k tomu, že se jedná o virální video.

Podle mého názoru tyto spoty měly jako hlavní cíl zvýšit povědomí o „prodeji značky“ Drtinová – Veselovský a svůj účel skvěle splnily. Ve stejné době totiž probíhala skutečná jednání o využití služeb velkým hráčem- Bakalovou Economií. Touto kampaní šikovně využili a posílili již existující undergroundovou image nepohodlných hlasatelů pravdy z televize. Jednalo se tedy o dobře načasovaný a ukázkově provedený video marketing.

Skutečná pointa příběhu přišla v minulých dnech, opět doprovázena videospotem, který ale už vypadal jinak a připomínal spíše upoutávky České televize.

Daniela Drtinová a Martin Veselovský podepsali tříletou smlouvu s Economií, vydavatelem Hospodářských novin a dalších titulů. Budou vystupovat pod novou značkou a produkovat exkluzivní videoobsah. Weby vydavatelství Economia (např. ihned.cz) se v brzké době rozšíří o videoobsah, nová videa mají denně reagovat na aktuální politické, společenské i ekonomické dění.

Takže zbývá už jen vysvětlit to druhé nové slovíčko, videoobsah. Asi už jste zaznamenali, že zpravodajské portály se stále více stávají internetovou televizí. Rozšíření rychlého internetu v minulých letech dovoluje využívat video bez omezení. Kvalitní novinářské zázemí velkých vydavatelů poskytuje dobrý servis i pro televizní publicistiku. Důležité ale je to, že kvalitní novinářské osobnosti a komentátoři dají prostřednictvím videa zprávám tvář, emoce i atraktivní formu. V době klesajících prodejů tištěných novin a stárnoucí cílové skupiny klasických televizí lidé z Economie pochopili, že video obsah znamená velké lákadlo pro inzerenty.

Videoobsah samozřejmě není doménou televizní publicistiky, i malí internetoví prodejci už začínají tušit, že bez kvalitně zpracovaného videa jsou dnes pro většinu populace internetové stránky nudné a bez emocí. Proto zbývá ještě jedna otázka, co jsou to vlastně dnes média? Není bez zajímavosti, kolik lidí sleduje facebookové a twitterové zprávy Jindřicha Šidla, Miloše Čermáka a dalších osobností. Podobné osobnosti jsou v dnešní době již médii sami o sobě a mají velký vliv. Médiem je Drtinová, médiem je Veselovský, médiem může být kdokoliv z vás, kdo je schopný a ochotný předávat lidem informace. Čím dál více bude platit poučka, že noviny více potřebují dobrého novináře, než naopak. Z tohoto pohledu je zmíněný „přestup roku“ zbytečným zaváháním managementu České televize.

Staňte se VIP klientem

Sdílet: FacebooktwitterlinkedinFacebooktwitterlinkedin

Štítky:


Informace o autorovi:

Libor Kozák
Libor Kozák
Producent, kameraman, dokumentarista a videomarketingový specialista. Pozoruji svět kolem sebe, vnímám lidské příběhy a touhy, objektivem kamery zachycuji krásu přítomného okamžiku, nebojím se ukazovat zjevné i skryté souvislosti. Srdcem mé tvorby jsou proto dokumentární filmy, neboť mi umožňují nejen pozorovat svět kolem sebe, ale aktivně upozorňovat na příklady dobrého a naplněného života.