Chci učit, pane ministře!

  /  Cinema blog,  Z naší tvorby  /  

U příležitosti Dne učitelů spustila nezisková společnost EDUin nový projekt pod názvem „Chci učit“. Cílem je představit a ocenit zajímavé osobnosti z řad učitelů a učitelek. Jako nejatraktivnější způsob, jak předat toto sdělení veřejnosti, byly zvoleny video medailonky. Máme radost, že kameraman.cz může být u toho. Představujeme vám první z nich.

Jana Petrů je oblíbená učitelka v pražské waldorfské škole. Má toho hodně za sebou. Stará se o těžce postiženou dceru, současně vychovala do dospělosti mladší kluky – dvojčata a jako třídní učitelka má nyní na starosti třetí třídu. Poznal jsem jí jako silnou a zásadovou osobnost. V kratší verzi medailonku mluví hodně o potřebě empatie u učitelů.

Jana Petrů učí 15 let, děti jí mají rády, rodiče jí vyhledávají a ředitel školy jí považuje za pevnou oporu učitelského sboru. Teď jí však hrozí, že bude muset ze školy odejít. Proč?

Zpátky na peďák

Stejně jako 17 tisíc dalších učitelů nemá totiž podle zákona dostatečnou kvalifikaci. Stručně řečeno, bez pedagogické fakulty už to nepůjde a mnoho oblíbených učitelů z praxe bude muset školy opustit. Už vznikla výjimka pro pedagogy nad 55 let, rodilé mluvčí, kteří učí jazyk,umělce a mistry odborného výcviku. Jana Petrů s patnáctiletou praxí má přirozené učitelské nadání, absolvovala tříleté studium waldorfské pedagogiky a průběžně se vzdělává. Nemůže se však nyní přihlásit na pedagogickou fakultu, protože by to bylo na úkor její postižené dcery i dětí ve třídě. Sama v delší verzi medailonku mluví o tom, co všechno podle ní učitelka potřebuje, aby mohla předstoupit před třídu plnou dětí.

Rodiče třeťáků poslali panu ministrovi dopis, ve kterém se za „svou“ učitelku přimlouvají. Trochu to připomíná scénu z filmu „Občanský průkaz“ a je těžké porozumět, proč znovu nastává doba, kdy učitel musí velkou část své energie věnovat na svou obhajobu proti jakési vyšší moci? Proč nemůže ředitel školy sám posoudit, zda si podle potřeby raději vybere učitele s papírem, nebo kvalitního člověka z praxe?

Kdo naučí učit učitele učitelů?

Pro dokreslení, na více než šesti stovkách základních škol je množství „nekvalifikovaných“ učitelů větší než 50%. Na toto téma vyšlo v poslední době několik zajímavých článků, které ukazují, že hlavním problémem je spíše kvalita výuky na podfinancovaných a velmi konzervativních pedagogických fakultách:

Pokud vás téma zajímá, doporučujeme také ke shlédnutí Kulatý stůl SKAV a EDUin na toto téma, který jsme natočili.

Jak vidíte, téma školství a učitelů v České republice vůbec není nudné. Každý nový ministr se chce předvést a zviditelnit skvělými nápady, a hlasy odborné veřejnosti často vnímá jako bzukot otravné mouchy. Doufejme, že socialistický ministr Chládek v sobě objeví alespoň zlomek empatického přístupu, jaký musí vynakládat učitelé a učitelky k našim dětem. Na konkrétních lidských příbězích učitelů a žáků budeme nadále sledovat reálné dopady politiky v praxi.

Stránky projektu Chci učit.

Staňte se VIP klientem

Sdílet: FacebooktwitterlinkedinFacebooktwitterlinkedin

Štítky: , , ,


Informace o autorovi:

Libor Kozák
Libor Kozák
Producent, kameraman, dokumentarista a videomarketingový specialista. Pozoruji svět kolem sebe, vnímám lidské příběhy a touhy, objektivem kamery zachycuji krásu přítomného okamžiku, nebojím se ukazovat zjevné i skryté souvislosti. Srdcem mé tvorby jsou proto dokumentární filmy, neboť mi umožňují nejen pozorovat svět kolem sebe, ale aktivně upozorňovat na příklady dobrého a naplněného života.