Architekt odpadu

  /  Cinema blog,  Inspirace dokumentem  /  

Dnes vám přinášíme hned dva filmy, které spojuje stejná ústřední postava.

Architekt odpaduArchitekt odpadu (Garbage Warrior)
Režie: Oliver Hodge
Velká Británie, 2007
84 min.

Michael Reynolds je americký architekt – vizionář a v jistém smyslu slova rebel. Už přes čtyřicet let experimentuje s levným, trvale udržitelným bydlením a u Taosu v Novém Mexiku založil komunitu usilující o soběstačný život, nezávislý na elektrických sítích, vodovodu a vnějších zdrojích potravin. Jak sám říká: „Snažím se zachránit si zadek a to je mocná síla. Čeká nás doba, kdy se budeme muset postarat sami o sebe.“ Jeho „zemělodě“ (domy postavené z velké části z odpadu jako jsou plechovky, pneumatiky, skleněné i plastové lahve) poskytují obyvatelům mnohem větší svobodu a nezávislost na vnějším, složitém a stále nejistějším světě zprostředkovaných služeb a energií a jsou zodpovědné k životnímu prostředí.

Režisér tohoto dokumentu Oliver Hodge se podílel na několika celovečerních velkofilmech, kde pracoval na pozici šéfa oddělení dekorací nebo supervizora speciálních efektů – třeba u filmů jako Star Wars – skrytá hrozba, Dnes neumírej nebo Trója. Je jistě zajímavé, že po této práci přišel Architekt odpadu. Ale tento dokument také funguje jako hraný film s jednoduchým schématem kladného hrdiny („garbage warrior“), jemuž se do cesty za lepším světem staví nemalé překážky. Film dává prostor v podstatě jenom Reynoldsovi a jeho přátelům a možná by bylo dobré dotknout se víc peripetií s vývojem radikálně nového bydlení skrze obyvatele, kteří v nich žili v dobách, kdy Reynolds teprve leccos objevoval – třeba by pak jeho portrét mohl být o něco barvitější. Souboj s úřady při jeho snaze prosadit nový zákon se tu prezentuje spíš jako absurdní fraška, patřící logicky k životu člověka, který se na věci dívá jinak. Asi to tak ale lze přijmout, ve výsledku má skutečně příběh Reynoldsovy svobodomyslnosti a tvrdohlavosti přesvědčivost a hlavně artikuluje aktuální naléhavé téma: je potřeba rychle jednat a v době nastupujících globálních změn klimatu a ekonomické nejistoty sebrat zdravý rozum a vzít svůj život do vlastních rukou – nelze už spoléhat jenom na nepřehledné a těžkopádné prostředí politické a byrokratické moci. Reynolds z vlastní iniciativy pomáhá na Andamanských ostrovech, postižených apokalyptickou vlnou tsunami, stavět levné a soběstačné bydlení pro ty, kteří přežili, a v cestě mu tady nestojí žádné překážky. U něj doma mu ale americká státní legislativa vychází vstříc až po dlouhých letech – poté, co USA zasáhly do té doby nevídané katastrofy v podobě hurikánů Katrina a Rita a on přispěchal obětem na pomoc právě se svou architekturou.


Zeměloď pluje
Režie: Viliam Poltikovič
ČR, 2012
26 min

V roce 2011 přednášel Michael Reynolds v Praze a Českých Budějovicích a o rok později byl u nás postaven první jeho dům. Stavba občanského sdružení „Zeměloď“ u Sázavy by měla fungovat jako „evropské centrum zemělodí“, kde je možné vyzkoušet si pobyt, uskutečňovat různá setkání a semináře. U stavby domu, trvající v podstatě pouhé tři týdny, byl i dokumentarista Viliam Poltikovič. Jeho dokument mimo jiné ukazuje, jak společná práce na domě mezi nadšenci, zapálenými pro tuto myšlenku, podporuje pocit sounáležitosti a vůli k vzájemné pomoci. Podobných domů byly během čtyřiceti let postaveny v různých klimatických podmínkách a v mnoha částech planety už tisíce. Zemělodě se starají o své majitele, aby se obešli bez služeb z vnějšku. V duchu myšlenky „bezvýznamné ekonomie“ Reynolds říká: „Ekonomie by neměla mít nic společného s živobytím. Výživa lidí přichází přímo ze slunce, ze země, z deště a je dostupná zcela odděleně od ekonomiky. Budeme vůči každé ekonomii svobodní.“ Dá se tomu věřit? Jisté je, že nadšenci pro zemělodě existují a nejsou to žádní hlupáci.

Na film se můžete podívat zde.

Staňte se VIP klientem

Sdílet: FacebooktwitterlinkedinFacebooktwitterlinkedin

Štítky:


Informace o autorovi:

Roman Kozák
Roman Kozák
Roman Kozák je vystudovaný scenárista a dramaturg, milovník krajiny a na tomto místě zanechává odkazy a krátké poznámky k dokumentárním filmům. Jejich společné téma napadlo ho symbolizovat (díky jednomu nečekanému nálezu při procházce v poli za domem) úlomkem pravěké sekerky pod jedoucím kombajnem. Ať tato stránka poslouží k lepšímu povědomí o některých aktuálních a zajímavých tématech.