Olga

  /  Cinema blog,  Inspirace dokumentem  /  

Nový film režiséra Miroslava Janka přichází do kin. Můžete se na něj podívat právě teď.

Zdroj: Aerofilms
Zdroj: Aerofilms

Režisér dokumentárních filmů, kameraman a střihač Miroslav Janek začal svou kariéru v 70.letech krátkometrážními amatérskými filmy. V roce 1980 emigroval do USA, kde se podílel na řadě převážně dokumentárních filmů. Spolupracoval třeba s Godfreyem Reggiem jako střihač na jeho snímcích Powaqqatsi, Naqoyqatsi a Anima mundi. Později natočil například dokumenty Nespatřené (1996) o nevidomých dětech, které fotografují, Umanutá (2012), portrét režisérky Drahomíry Vihanové nebo dokončil po Pavlu Kouteckém film Občan Havel (2008).

Film Olga (2014), který letos získal Českého lva za nejlepší dokumentární film, na Občana Havla svým způsobem navazuje. Olga Havlová byla až do své smrti nejbližší osobou Václava Havla, sdílela s ním nesentimentální, ale pevný vztah a také podobné životní postoje. Byla disidentkou, ale i recesistkou, ženou věcnou, s nohama na zemi a vždycky svá. Jako první dáma založila v roce 1990 Výbor dobré vůle.

Tvůrcům v případě tohoto filmu nešlo o odhalování neznámých skutečností ani o výčet přelomových událostí v životě Havlové, ale o rekonstrukci její osobnosti skrze ilustraci postojů a vlastností. Na to, jestli Olga Havlová byla takovou osobností, aby se o ní dal sestavit celovečerní dokument, film odpovídá suverénně. Díky bohatým dobovým dokumentárním materiálům, které dokreslují a často potvrzují řečené, osobním vzpomínkám Olgy i jejích blízkých a také zprávám vyšetřování STB se téma „Olga“ poutavě klene nad celou hodinou a půl filmu. Stejně jako v Občanu Havlovi je portrét Václava postavený hodně na jeho lidské stránce, nikoliv té mediální nebo oficiální, je stejně pojatá i Olga. Tyto filmy jsou proto divácky vstřícné. Jde o sympatické pomníčky oběma osobnostem, které u portrétovaných neusilují o artikulování čehokoliv problematického nebo kontroverzního, ale zůstávají uvěřitelné. Principem je vyzvednutí toho inspirativního, co na osobnostech Václava a Olgy Havlových je hodno zapamatování.

Skrze to se dostáváme i ke zkratkovitému, ale výstižnému obrazu doby – hlavně té předlistopadové. Paranoiu a hloupost komunistického režimu dobře vystihuje pasáž, kde smrtelně vážný zápis STB o sledování disidentů Janek prokládá brakovou hříčkou Lilian – recesistickým filmečkem, který si na chalupě na Hrádečku pro pobavení natočili. Režim tak provokovali tím, že se ho nebáli, zůstali sami sebou a bavili se po svém (Olga patřila do spikleneckého spolku milovníků brakové literatury Hrobka). I po revoluci v roli první dámy se projevila jako výrazná osobnost. Měla odpor ke každé pompě, oslavování, zvěčňování a zůstala nohama na zemi. Cestu k první dámě si našla skrze Výbor dobré vůle a veřejná role zřejmě nijak nezměnila její osobnost.

PŘEHRÁT
celý film Olga

OLGA
Režie: Miroslav Janek
ČR, 2014
87 min

Získejte VIP SLEVY, RADY, TIPY a zajímavé články!

Sdílet: Facebooktwittergoogle_plusFacebooktwittergoogle_plus

Štítky:


Informace o autorovi:

Roman Kozák
Roman Kozák
Roman Kozák je vystudovaný scenárista a dramaturg, milovník krajiny a na tomto místě zanechává odkazy a krátké poznámky k dokumentárním filmům. Jejich společné téma napadlo ho symbolizovat (díky jednomu nečekanému nálezu při procházce v poli za domem) úlomkem pravěké sekerky pod jedoucím kombajnem. Ať tato stránka poslouží k lepšímu povědomí o některých aktuálních a zajímavých tématech.