Plán

  /  Inspirace dokumentem  /  

Mezi pražskými politiky, úředníky, architekty a urbanisty, developery a taky obyvateli Prahy se vynořuje mnoho názorů na její současný urbanistický a architektonický vývoj, ale jisté je, že převládá pesimismus. Neviditelná ruka trhu začala být viditelnou na podobě hlavního města, a to za nemalého přispění pražských radních. Dokumentarista Benjamin Tuček vytvořil film, který je cenný pohledem na praktiky některých pražských komunálních politiků a hlavně na jejich zacházení s veřejnými pozemky během doby, kdy byl pražským primátorem Pavel Bém (tedy v letech 2002 – 2010). Není pochyb o tom, že za natáčením, trvajícím pět let stojí poctivé úsilí. Mnoho osobností, vyjadřujících se k těmto tématům, vytváří barvitý obrázek a dobrý podklad pro to, aby si divák udělal vlastní názor.

plan1

Plán ponouká k občansky aktivnímu postoji a právě tím souvisí s duchem dokumentu „Žít změnu“, který vznikl v naší produkci.

Proč vznikají obchodní a administrativní budovy, které jsou pro dané místo často předimenzované? Zvažuje se estetická a historická hodnota místa, vztah staveb k okolí? Město rezignovalo na funkci urbanistů. Jejich roli přebírají developeři a v podstatě i sami politici. Samotná koncepce města uniká. Vládnou tržní vztahy, protože samotné uvažování je tlačené hlavně ekonomickými ohledy. Jak říká architekt Vlado Milunić : „Trh je nenasytnej, sobeckej a nevzdělanej. Z toho nemůže vzniknout nic dobrého.“ Celovečerní film, který by tyto aktuální věci pojmenovával a dával do souvislostí s takovou důsledností, tady určitě chyběl.

Je dobré, že Plán má tak široký záběr, protože přes pochopitelnou naštvanost na politiky Bémovy éry může být jasné, že tu jde taky o obecnější problém. Dostanou-li se jisté typy morálně slabých osobností k moci, dochází snadno k tomu, co se stalo v Praze: územní plán, který má být zákonem o využití území a stanovovat koncepci jeho rozvoje, tady jednoduše přestal být zákonem, byl zhruba třítisíckrát měněn, stal se obrovským polem pro korupci a prostředkem k tomu, aby si část pražských politiků přišla na velké peníze. Je to samozřejmě hlavně autenticita dokumentárního záznamu, která odhaluje kulturu nebo míru upřímnosti jednotlivých aktérů, ale hlavně zanícenost a celkový záběr filmu díky podchycení leckterých souvislostí dokáže snad i lhostejného diváka přesvědčit, že je na místě položit si otázku, jestli chce, aby se v budoucnu podobní lidé na magistrátu objevovali. Ambice rozbouřit veřejné vody v případě Plánu jistě nedojde tak daleko jako se to podařilo Šmejdům Silvie Dymákové, protože tady je téma mnohem složitější a „nepolapitelnější“. Kritizované úředníky nahradili zase jiní. Je ale na místě připomínat si film i v budoucnu, stejně jako je to dneska dobré třeba u dokumentu Hledá se prezident Tomáše Kudrny v souvislosti se zvolením Miloše Zemana prezidentem republiky.

Projekce Plánu byly v době před komunálními volbami spojené s debatami s představiteli politických stran, architekty nebo developery o urbanistickém vývoji Prahy a konaly se v několika městských částech. Film ukazuje i vznik nového, tzv. Metropolitního územního plánu, který představil primátor Tomáš Hudeček a který má odstranit chaos a svévoli předcházejícího vedení. Ale nemálo odborníků a občanských aktivistů ve filmu provokuje i nové, celostní způsoby myšlení, obecnější úvahy o plánování podoby města a vědomí toho, že věci je možné aktivně měnit. A je možné, že se začíná měnit jedna ze zásadních věcí: český návyk, že soukromé teritorium je ta největší hodnota a to, co je za jeho hranicí, se člověka netýká, už zřejmě tolik neplatí. Hlavně ti mladší to evidentně začínají vnímat jinak.

plan2

Ve filmu se objevují například souvislosti s prodejem veřejných pozemků v Praze 11, „bajkazyl“ na pražské náplavce, žižkovské nákladové nádraží nebo tunel Blanka. Kromě Pavla Béma tu vystupuje Martin Langmajer, radní pro územní rozvoj a plánování hl. m. Prahy v letech 2007-2010, Karel Randák z Nadačního fondu proti korupci, primátor Tomáš Hudeček, výtvarník Krištof Kintera, novinář a „cykloaktivista“ Martin Kontra, průvodci zájezdu Corrupt Tour a mnozí další.

PŘEHRÁT
celý film Plán

Plán
Režie: Benjamin Tuček
ČR, 2014
90 min.

Získejte VIP SLEVY, RADY, TIPY a zajímavé články!
Sdílet: FacebooktwitterlinkedinFacebooktwitterlinkedin

Štítky:


Informace o autorovi:

Roman Kozák
Roman Kozák
Roman Kozák je vystudovaný scenárista a dramaturg, milovník krajiny a na tomto místě zanechává odkazy a krátké poznámky k dokumentárním filmům. Jejich společné téma napadlo ho symbolizovat (díky jednomu nečekanému nálezu při procházce v poli za domem) úlomkem pravěké sekerky pod jedoucím kombajnem. Ať tato stránka poslouží k lepšímu povědomí o některých aktuálních a zajímavých tématech.